Sinds vorig jaar 1 juli 2012 gelden er nieuwe regels voor de incassokosten en de procedure die u moet volgen. Veel bedrijven zijn daar mee nog niet bekend en houden zich ook niet aan deze regels.
Als minimum mag u altijd 40 euro incassokosten berekenen. Voor het overige geldt de volgende staffel:
U mag incassokosten berekenen aan uw klanten als:
U mag zelf ook deze kosten berekenen zonder dat u een incassobureau inschakelt. Als u later toch een incassobureau inschakelt mag u deze kosten maar 1 keer berekenen. Het incassobureau mag geen extra incassokosten berekenen zoals aanmaningskosten, herinneringskosten, administratiekosten of bureaukosten. Deze kosten komen voor uw rekening, tenzij u dat anders afspreekt met uw incassobureau.
Ja, dat mag alleen als u zaken doet met bedrijven. Als u geen aparte afspraken maakt, gelden de wettelijke incassokosten. Bedrijven onderling mogen overeenkomen af te wijken van deze wettelijke regeling. U mag dus zowel een lagere als een hogere vergoeding overeenkomen met uw klanten, mits deze bedrijven zijn. Let er dan wel op dat deze bepaling niet onredelijk bezwarend is.