Past u de nieuwe regels incassokosten al toe?
Sinds vorig jaar 1 juli 2012 gelden er nieuwe regels voor de incassokosten en de procedure die u moet volgen. Veel bedrijven zijn daar mee nog niet bekend en houden zich ook niet aan deze regels.
Welke incassokosten mag u berekenen?
Als minimum mag u altijd 40 euro incassokosten berekenen. Voor het overige geldt de volgende staffel:
- – Tot 2.500 euro 15% incassokosten;
- – Van 2500 – 5000 euro 10% aan incassokosten
- – Van 5.000 – 10.000 euro 5% incassokosten
- – Van 10.000- 190.000 euro maximaal 1% aan incassokosten
- – Boven de 200.000 euro 0,5% incassokosten
Wanneer kan u de incassokosten doorberekenen?
U mag incassokosten berekenen aan uw klanten als:
- – uw klant te laat is met betalen;
- – u de klant schriftelijk hebt herinnerd;
- – de klanten 14 dagen na de herinnering nog steeds niet heeft betaald.
Mag alleen een incassobureau deze kosten doorberekenen?
U mag zelf ook deze kosten berekenen zonder dat u een incassobureau inschakelt. Als u later toch een incassobureau inschakelt mag u deze kosten maar 1 keer berekenen. Het incassobureau mag geen extra incassokosten berekenen zoals aanmaningskosten, herinneringskosten, administratiekosten of bureaukosten. Deze kosten komen voor uw rekening, tenzij u dat anders afspreekt met uw incassobureau.
Mag ik andere afspraken maken over de incassokosten?
Ja, dat mag alleen als u zaken doet met bedrijven. Als u geen aparte afspraken maakt, gelden de wettelijke incassokosten. Bedrijven onderling mogen overeenkomen af te wijken van deze wettelijke regeling. U mag dus zowel een lagere als een hogere vergoeding overeenkomen met uw klanten, mits deze bedrijven zijn. Let er dan wel op dat deze bepaling niet onredelijk bezwarend is.